Näytetään tekstit, joissa on tunniste työelämäodottaa. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste työelämäodottaa. Näytä kaikki tekstit

tiistai 10. tammikuuta 2017

Työelämä odottaa: Työssäoppimispaikan esittely

Tee blogikirjoitus, jossa kirjoitat seuraavista asioista:
  • Esittelet työssäoppimispaikkasi: Mikä liike, missä sijaitsee?
  • Lisää kirjoitukseen linkki työssäoppimispaikkasi nettisivuille (jos sellaiset on).
  • Mitä tuotteita liike myy? 
  • Mitkä ovat liikkeesi pahimmat kilpailijat seudulla ja miksi juuri ne?
  • Keiden oletat olevan paikkasi pääasiallisia asiakkaita?
  • Miten liike mainostaa itseään (some, lehdet yms?) Liitä kirjoitukseesi yksi liikkeen mainos (esim. kuvakaappaus).
  • Millaisia töitä odotat työssäoppimiseltasi?
  • Mitä haluaisit oppia?
  • Mikä on tavoitteesi? Mitä sinun pitää tehdä sen saavuttamiseksi?
  • Millainen on ihanne työntekijä? Kirjoita lyhyt kuvaus siitä, miten sinun tulee käyttäytyä työssäoppimispaikassasi, jotta olisit ihannetyöntekijä ja voisit saada paikasta mahdollisen kesätyön. Yritä saada mukaan konkreettisia esimerkkejä. Käytä apuna myös alla olevaa katkelmaa työssäoppimispaikoilta kerätystä palautteesta.
Etsi kirjoitustasi varten tietoa netistä. Etsi myös kuva työssäoppimispaikastasi.

Otsikoksi Työssäoppimispaikan esittely, tunnisteiksi työelämäodottaa, top, aspa, esittely, tavoitteet + työssäoppimispaikkasi nimi.
Chris Makarsky https://www.flickr.com/photos/cmak/6615291135

CC BY-SA 2.0



tiistai 3. tammikuuta 2017

Työelämä odottaa: Ensimmäisen syksyn koonti

On tullut aika kerrata, mitä kaikkea on opittu ensimmäisen syksyn aikana. Tee uusi teksti, jonka otsikoksi kirjoitat Ensimmäinen puoli vuotta. Tunnisteiksi tulee reflektointi, minä, ASPA, koonti.

Kerro ja pohdi kirjoituksessasi seuraavia asioita:
  • Mitä olet oppinut ensimmäisen syksyn aikana? 
    • Asiakaspalvelusta?
    • Markkinoinnista? 
    • Yrittämisestä?
    • Talouden toiminnoista?
    • Tieto- ja viestintätekniikasta?
    • Kielistä?
    • Matematiikasta?
    • Itsestäsi?
  • Mitkä kurssit ovat olleet mielenkiintoisimpia? Mitkä tylsimpiä?
  • Millainen fiilis sinulla on nyt merkonomiopinnoista? Onko opiskelu ollut sellaista kuin ajattelit? Mitä ongelmia sinulla on ollut? Missä olet onnistunut? 
  • Millä mielin odotat uutta ryhmää?
  • Mitä haluaisit tehdä 5 vuoden päästä? Mitä sinun pitää nyt tehdä, jotta tavoitteesi toteutuisi?
  • Anna jokin opiskeluun liittyvä uudenvuodenlupaus (=mitä lupaat parantaa tänä vuonna)!
  • Liitä jokin kiva kuva tekstiin!

Työelämä odottaa: CV

Pitämämme blogit ovat yksityisiä, koska ne ovat tällä hetkellä lähempänä oppimispäiväkirjaa kuin portfoliota. Opintojen loppupuolella tarkoituksena on luoda uudet blogit, joihin tulee enemmän teidän työnäytteitä ja osoituksia osaamisestanne, jotta mahdolliset työnantajat näkevät, mitä te jo osaatte.
Työelämä odottaa -kurssin seuraavana tehtävänä onkin harjoitella oman osaamisen esille tuomista CV:n muodossa.

  1. Googlailkaa erilaisia blogeihin luotuja tai linkitettyjä CV:eitä (esim. Niina Aitto-oja, Jussi Linkola, Sini-Tuulia Ahonen,  Kirsi Kellokangas, video-CV tai visuaalinen CV tai erilainen CV)
  2. Hyvä CV:n malli, johon saa myös kirjoitettua, löytyy Henkilöstötalon sivuilta tai Ansioluettelo.netistä
  3. Tehkää sitten oma CV:nne. CV:n voi kirjoittaa suoraan uudelle SIVULLE tai sitten voitte tehdä sen jollain muulla ohjelmalla (esim. ThingLink, Padlet, Pinterest tai Youtube) ja upottaa sivullenne.  
    • Miettikää, mitä asioita blogissa olevaan CV:hen ei kannata laittaa ja mitkä asiat kannattaa, jotta se antaa teistä mahdollisimman positiivisen kuvan.
    • Panostakaa visuaalisuuteen! Mitä silmää miellyttävämpi se on, sitä parempi. (Koittakaa siis rohkeasti eri ohjelmia!)
    • Muistakaa tehdä CV:stä oma, uusi sivu ja lopuksi myös käydä ulkoasuasetusten kautta laittamassa sivu julkiseksi.

P.S. CV:stä kannattaa tehdä myös paperinen versio, jonka voi antaa esim. tulevalle työssäoppimispaikan edustajalle!

Lähde: https://www.youtube.com/watch?v=KTZIJ4CCNJ8

torstai 25. elokuuta 2016

TVT6 Honkapirttipäivä

Kirjoita blogipäivitys Honkapirttipäivästä. Kerro päivityksessä:

  • Otsikoksi: TVT6 Honkapirtillä
  • Tunnisteet: tvt, työelämäodottaa, ryhmäytyminen
  • Missä ja milloin olimme?
  • Mitä teimme?
  • Miksi teimme? 
  • Mikä päivässä oli parasta?
  • Miltä oma luokka vaikuttaa?
  • Keitä uuteen tiimiisi kuuluu? Miltä uusi tiimisi vaikuttaa?
  • Miten itse vaikutin siihen,että kaikilla olisi ollut mahdollisimman mukava päivä?
  • Lisää päivitykseesi jokin kuva (esim. ryhmäselfie tai jokin näistä kuvista. Kuvat löytyvät ryhmänne kansiosta.)
Jos olit poissa, kirjoita päivitys siitä, miksi et ollut paikalla. Haastattele muita paikalla olleita ja tee tehtävä kuulemasi perusteella.